https://www.hersenstichting.nl/puberhersenen
http://www.cogmed.nl/
http://www.stichting-restless-legs.org/

De hersenen hebben rust nodig, maar dat betekent niet dat ze niets doen als jij slaapt. Je kunt zelfs slapend slim worden! Lees hier wat slaap doet voor je hersenen, wat er gebeurt als je niet goed slaapt en wat je kunt doen om een nog betere nachtrust te krijgen.

slapen

 

 

Hi_Fotolia_82836144_Subscription_Monthly_MDe gevolgen van weinig slaap

en slechte of verstoorde slaap kan negatieve gevolgen hebben voor je gezondheid. Op de korte termijn kan het leiden tot concentratie- en geheugenproblemen. Op de lange termijn kan het zorgen voor een verminderd afweersysteem en heb je een hoger risico op onder meer angst en depressie, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en dementie. Groningse onderzoekers ontdekten in 2012 dat door chronisch slaaptekort de hippocampus – het hersengebied dat betrokken is bij leren, geheugen en emoties – krimpt.

 

 

Muziekmomentje voor slechte slapersHi_Fotolia_71425419_Subscription_Monthly_M
Slaapproblemen? Amerikaanse wetenschappers ontdekten dat de hersenen van slechte slapers continu bezig zijn met het verwerken van informatie in plaats van met slapen. Bij die mensen blijkt het deel van de hersenen dat bewegingen controleert, de zogenoemde motorcortex, actiever en gevoeliger voor veranderingen te zijn. De reden hiervoor is nog niet bekend. Wellicht kunnen mensen die slecht slapen een muziekmomentje inlassen voordat zij naar bed gaan. Deense onderzoekers ontdekten namelijk dat luisteren naar muziek voor het slapengaan zorgt voor een betere nachtrust. De richtlijn is tussen de 25 en 60 minuten. Het grote voordeel: het kost niks en heeft geen bijwerkingen!

 

 

 

 

Stuiptrekking door gemengde signalen
Hi_Fotolia_79092708_Subscription_Monthly_M Je lichaam maakt soms ongecontroleerde bewegingen in de overgang van wakker zijn naar slapen. De hersenen schakelen op dat moment over van bewuste naar onbewuste toestand en wetenschappers vermoeden dat de hersenen daardoor gemengde signalen doorgeven aan de spieren. Met een kleine stuiptrekking tot gevolg. Het zou ook kunnen dat de hersenen de ontspanning verkeerd interpreteren, bijvoorbeeld als een val, en daardoor de spieren laten reageren. Er is een vermoeden dat factoren als stress, angst, oververmoeidheid en cafeïne ervoor zorgen dat een hypnagoge schok, zoals de officiële naam luidt, vaker voorkomt.

tekst: Annemarie moerman