https://www.hersenstichting.nl/puberhersenen
http://www.cogmed.nl/
http://www.stichting-restless-legs.org/

Een kind op tijd in bed krijgen is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch is het
nodig want slaap is van cruciaal belang voor de algehele ontwikkeling. In het bijzonder pubers maken een intensieve fase door waarbij voldoende nachtrust een belangrijke basis is voor goed functioneren.


Hi_PUBER_SLAAP_LIGGEND

Pubers met chronisch slaaptekort functioneren overdag minder goed. “Te weinig slaap maakt niet alleen overdag vermoeid, wat gevolgen heeft voor de schoolprestaties, maar ook prikkelbaar”, vertelt Dr. Laura Rigter, Projectleider Gezonde Hersenen bij de Hersenstichting. “Daarnaast zorgt een slaaptekort voor geheugen- en concentratieproblemen. En het is bewezen dat kinderen met een slaaptekort meer snacken, ongezond eten dus.” Genoeg redenen om toch vooral grip te krijgen op het slaappatroon van jouw puberende zoon of dochter.

Avondmensen
Veel ouders wijten het niet op tijd naar bed willen van hun kind aan pubergedrag. “Dat is niet helemaal terecht”, aldus Rigter die de campagne ‘Kruip in het hoofd van een puber’ leidt waarmee de Hersenstichting ouders inzicht wil geven in het ontstaan van pubergedrag. “Dat kinderen in de puberteit steeds langer op blijven komt ook omdat het slaappatroon van pubers verandert als gevolg van de ontwikkeling van de hersenen. Pubers gaan op een gegeven moment steeds later op de avond melatonine aanmaken waardoor ze dus ook echt pas later slaperig worden. Die verschuiving maakt dat ze veranderen in avondmensen. ’s Ochtends blijven ze langer doorslapen en zijn moeilijk uit bed te krijgen. Niet omdat ze lui zijn, maar simpelweg omdat er een tijdelijke verandering plaatsvindt in het slaappatroon. Ouders weten dit vaak niet.”

Hoe je ze toch in slaap krijgt? Rigter: “Minder dan een uur voor het slapen gaan niet meer laten sporten, geen cafeïne houdende dranken en ook eigenlijk geen televisie in de late uurtjes, maar ontspannende activiteiten zoals lezen. Overigens hebben ook mobiele telefoons en tablets aanzienlijke invloed op het uitstel van de slaap. Het blauwe licht dat die apparaten uitstralen onderdrukt namelijk de aanmaak van melatonine. Zorg er dus voor dat pubers een uur voor het slapen gaan geen mobiele apparaten meer in hun handen hebben.”

tekst: Redactie Rhijnvis Media