Wanneer je regelmatig in de sportschool te vinden bent, zal je weten hoe belangrijk voldoende rust is. Het kan heel verleidelijk zijn om kort na een training aan een volgende training te beginnen. Je wilt immers zo snel mogelijk zoveel mogelijk afvallen of een zo groot mogelijke spiermassa opbouwen. Dit is echter zeer onverstandig en brengt de nodige risico’s met zich mee! Als gevolg van het te snel starten aan een volgende training, kunnen je spieren overbelast raken. Je spieren zijn in dit geval nog niet voldoende hersteld, waardoor je lichaam de spieren verder afbreekt. Tijdens een training breek je spieren namelijk eerst een stukje af, om deze vervolgens sterker te maken in de rustfase. Een overbelasting betekent in veel gevallen dat je een lange tijd niet meer mag sporten. Reden genoeg om rustig aan te doen en voldoende rust te nemen in een trainingsperiode!

Rusten door te slapen
Een van de manieren om je lichaam rust te geven is door te slapen. Tijdens je slaap is je lichaam volledig in rust, waardoor dit anders is dan enkel rusten door op de bank te zitten. Terwijl je aan het slapen bent zorgen verschillende stoffen in je lichaam voor het herstel van je spieren. Dit proces kan voor spierpijn zorgen, wat je de volgende dag merkt als je opstaat. Wanneer je niet voldoende slaap zou nemen, zouden je spieren veel langer doen over het herstel. Dit betekent dat je theoretisch gezien pas later aan een volgende training mag beginnen. In de praktijk vergeten veel sporters dit, waardoor ze ongeacht hun slaap al snel weer in de sportschool of in de buitenlucht te vinden zijn om te sporten.

Voor een man geldt dat wordt aangeraden om in ieder geval zeven uur slaap te nemen per nacht. Een vrouw presteert het beste als zij minimaal acht uur slaap heeft gehad. Reden genoeg om op tijd naar bed te gaan!

Andere vormen van herstel
Naast voldoende slaap zijn er verschillende andere middelen die je kunnen helpen bij het herstel van een (zware) training of wedstrijd. Tegenwoordig maken veel sporters gebruik van shakes, die vol zitten met eiwitten en creatine. Deze middelen helpen je spieren bij het herstel, waardoor je sneller aan een training kunt beginnen. Daarbij dragen ze bij aan het opbouwen van extra spiermassa. De shakes kunnen voorafgaand, tijdens of na een training genuttigd worden. Dit is afhankelijk van het type shake wat je tijdens de training gebruikt.

Een van de aanbieders van deze eiwitshakes is Muscle Concepts. Op de website van deze aanbieder vind je veel meer informatie over de verschillende soorten shakes die worden aangeboden. Houd er rekening mee dat je lichaam aan deze shakes zal moeten wennen. Bouw het aantal shakes wat je door de week heen drinkt dus rustig op. Zo voorkom je maag-of darmklachten.

Slaap is goed voor je hersenen
Niet alleen draagt voldoende slaap bij aan het herstel van je spieren. Ook zorg je er met voldoende slaap voor dat je overdag fitter en vitaler bent. Slaap bevordert je concentratievermogen, waardoor je je overdag beter zal kunnen concentreren tijdens de studie of op je werk. Zorg er voor dat je kort voor het slapen geen nieuwe prikkels krijgt van beelden op de televisie of je mobiele telefoon. Door deze prikkels slaap je vaak minder diep, waardoor je alsnog een vermoeid gevoel kan ervaren.